NORDKALOTTEN – MURMANSK

 

Välkomna på årets miniresa till Nordkalotten och Murmansk i Ryssland, 24-27 maj 2018

Missade ni förra årets miniresa till MOLDAVIEN? Tveka inte att följa med oss i år, då vi styr kosan mot Nordkalotten!

Vi flyger 180 mil norrut till Kirkenes i Norge och beger oss direkt vid ankomst i egen minibuss vidare mot Ryssland och Murmansk för två övernattningar. På återresan utforskar vi Petsamo-området, som tillhörde Finland mellan 1920 – 44, och övernattar i den ryska gruvstaden Zapoljarnij innan vi återvänder till Kirkenes och flyget söderut!

Förutom midnattssolen väntar spännande upplevelser – långt bortom allfartsvägarna – i en för många okänd del av Europa!

PROGRAM

Torsdag 24 maj

KASTRUP – KIRKENES – MURMANSK ( bussresa 250 km )

Flygavgång med SAS från Kastrup kl. 06.00 till Oslo, ankomst kl. 07.10. Vidare kl. 08.55 med direktflyg till Kirkenes där vi landar kl. 11.00. Här väntar vår minibuss som direkt tar oss till ”grenselandet” och norsk-ryska gränsen i Storskog för ryska inreseformaliteter. Dock ganska enkla sådana för att vara Ryssland. Attityden är mer avslappnad häruppe i norr så ganska snart fortsätter färden på ryskt territorium. Klockan ställs fram en timma så hög tid för lunch på en trevlig rysk restaurang i området, som mellan 1920 – 44 var den finska Petsamokorridoren eller ”Ishavs-Finland” som det också kallades. Finska nybyggare började flytta hit vid mitten av 1800-talet, då Finland tillhörde Ryssland. (Sverige fick ju avträda Finland till Ryssland efter finska kriget 1809) De av skoltsamer glest befolkade trakterna i denna del av Nordkalotten stod länge under en slags gemensam förvaltning mellan Sverige-Norge och Ryssland innan en uppdelning skedde och gränsen fastställdes 1826.

Efter bolsjevikernas statskupp utropade Finland sin självständighet (den 6 december 1917) och Sovjetryssland avträdde sina anspråk på Petsamo. Under de följande två decennierna hade Finland en hamn vid Barents Hav och denna epok som ”Ishavsmakt” har i den finska historieskrivningen alltid omgetts av ett visst skimmer. Den legendariska ”Ishavsvägen” hade påbörjats redan under den tsarryska tiden och stod klar 1931. Vägen kom att spela en viktig roll under den så kallade Petsamotrafiken mellan april 1940 och juni 1941. Sedan tyskarna ockuperat Danmark och Norge samt upprättat ”Skagerackspärren” och stängt av Östersjön blev Petsamo den enda tillgängliga hamnen för import och export för Sverige och Finland. Trafiken organiserades av Sverige och som mest rullade 400 svenska lastbilar i skytteltrafik de 65 milen från Haparanda via Rovaniemi till Petsamo, mestadels på smala och svårframkomliga grusvägar

 

”Från 22 maj kan man uppleva midnattssol i Murmansk”

Tyskland och Sovjetunionen var vid denna tidpunkt fortfarande i förbund med varandra genom Molotov–Ribbentroppakten, men redan vid årsskiftet 1940/41 fick Finland kännedom om Tysklands planer på att anfalla sin bundsförvant. Rädslan för att, som de baltiska länderna, tvingas ”ansöka om anslutning” till Sovjetunionen fick Finland att ställa sig på Tysklands sida och ställde trupper till förfogande för att tillsammans med tyskarna rycka fram mot Murmansk. Petsamotrafiken upphörde strax före det tyska anfallet på Sovjetunionen i juni 1941.

Efter lunchen fortsätter vi över tundralandskapet och ser resterna av den gamla riksgränsen mellan Finland och Sovjetryssland. Längs vägen ser vi många militärposteringar och på fjällhöjderna väldiga radaranläggningar riktade västerut.
Fem mil väster om Murmansk finns stora monument och krigskyrkogårdar. Här gick

Litsa-fronten (eller Murmanskfronten) som blev en fast frontlinje mellan de finsk-tyska trupperna och sovjetiska röda armén mellan 1941 och 1944. Längre än hit kom aldrig den finsk-tyska framryckningen och i oktober 1944 gick röda armén till våldsam offensiv. Tyska och finska trupper drevs tillbaka, tyskarna retirerade till norska Finnmarken och Finland kapitulerade. Vid vapenstilleståndsavtalet 1944 avträddes Petsamo-området till Sovjetunionen.

I Murmansk tar vi in på hotell PARK INN BY POLIARNIE ZOLI (****) för två nätter. På kvällen blir det en redig middag på en stämningsfull rysk restaurang.

Läs mer om hotellet här >>

Fredag 25 maj

MURMANSK

Murmansk, belägen vid floden Tulomas mynning vid Barents Hav, på Kolahalvöns nordkust, är den största staden i världen som ligger norr om polcirkeln. Dagens invånarantal är runt 300 000, betydligt mindre än under sovjettiden då befolkningen uppgick till nästan en halv miljon. Innan Sovjetunionen upplöstes 1991 åtnjöt Murmanskbor en statlig lön mer än dubbelt så hög som genomsnittet i övriga unionen och antalet semesterdagar var också det dubbla – allt för att förmå invånare att bo i det subarktiska klimatet med långa, kalla och mörka vintrar.

Ursprungligen lär norska fiskare ha bosatt sig i trakten vilket gett upphov till namnet Murman-kusten (härleds av ”norrman”) men själva staden grundades 1915 under första världskriget då Rysslands allierade i ententen, Storbritannien och Frankrike, kunde förse Ryssland med krigsmaterial via den isfria hamnen. Hamnen hålls isfri året runt tack vare de varma strömmarna från Nordatlanten. Även under andra världskriget fick Murmansk stor betydelse eftersom understöd och supply kunde skeppas till Sovjetunionen från de allierade.

”Intressanta besök och rundturer”

Tyskarna lyckades aldrig inta Murmansk, men tyska bombräder åsamkade stor förödelse. Efter kriget återuppbyggdes Murmansk i typisk sovjetstiI. I och kring staden finns flera stora militära installationer och högkvarteret för ryska ishavsflottan finns i Murmansk. Ett intressant besök under förmiddagens stadsrundtur gör på världens första atomdrivna isbrytare ”Lenin”, som numera är museum. Den var färdigbyggd 1959 och var i bruk i 30 år, innan den togs ur tjänst. Vi besöker även ”Aljosja”, den 36 meter höga statyn som föreställer den okände soldaten och står på en höjd med god utsikt över staden.

Under rundturen besöker vi även en rysk marknad och avslutar med lunch på en restaurang i centrum. Sedan tid för egna strövtåg och shopping under eftermiddagen

På kvällen är det samling igen vi och beger oss till ännu en angenäm rysk restaurang för att gemensamt njuta av en anständig middag.

Lördag 26 maj

MURMANSK – PETSAMO – ZAPOLJARNIJ ( 170 km )

Efter frukost lastar vi minibussen och återvänder västerut för en närmare titt på Petsamo-området, som på ryska heter Pechenga, och dess legendariska isfria hamn, Liinahamari. Idag är själva hamnen ett ryskt militärområde, som emellanåt inte tillåter besök. Men vi gör ett försök. Dessutom görs besök i Petsamo kloster som grundades redan 1533 med målsättningen att omvända de lokala skoltsamerna till kristen ortodox tro. Skoltsamerna flyttades efter Sovjetunionens övertagande 1944 till trakterna runt Enareträsk i nordligaste Finland, men har än idag kvar sin ortodoxa tro. Petsamoklostret brändes ner av svenska trupper under det ”Nordiska tjugofemårskriget” (1570 – 95) då de svenska plundringsexpeditionerna drog ända bort till Kolahalvön.

Efter att den ryska koloniseringen tog fart i slutet av 1800-talet återupprättades Petsamo kloster på sin ursprungliga plats. Klostret fortsatte att blomstra under den finska tiden 1920 – 44. Under röda arméns offensiv 1944 ödelades klosterbyggnaderna och munkarna evakuerades till Finland, men den rysk-ortodoxa kyrkan beslöt 1997 att Petsamo kloster skulle återupprättas.

Vi åker vidare genom det grönskande fjällandskapet, förbi små bäckar, låga björkar och myrmarker och plötsligt dyker gigantiska skorstenar upp och mitt ute i ryska Lapplands vida vidder tornar den kolossala nickelfabriken upp sig. Runt fabriken ligger sovjetiska höghus från 1960-talet, vilka utgör staden Nikel. Det var på 1920-talet som de stora nickelförekomsterna upptäcktes och efterhand började de exploateras av ett kanadensiskt gruvbolag, som sedan sålde verksamheten till Sovjetunionen. Gruvstaden hette under finska tiden Kolosjoki och låg vid den år 1931 färdigbyggda Ishavsvägen, som vi också åker ett stycke längs. Längre söderut är vägen avstängd eftersom den efter andra världskriget löpte genom den känsliga zon där gränserna mellan Sovjetunionen, Norge och Finland sammanstrålade.

”Hamnen ett ryskt militärområde, som emellanåt tillåter besök.”

Under dagen stannar vi för lunch på en av områdets få restauranger och under eftermiddagen tar vi in för en natt på det kultstatusmärkta hotellet PECHENGA i gruvorten Zapoljarnij. Sovjetunionen är synnerligen närvarande i denna lilla ort, som grundades 1956 med namnet Zjdanovsk efter politikern Andrej Zjdanov. Den fick stadsrättigheter 1963 och döptes då om till Zapoljarnij. Invånarantalet är omkring 15000 och här njuter vi av K-märkt restaurangmiljö och middag varpå vi kanske studerar det livliga ryska lördagsfestandet tillsammans med lokalbefolkningen.

Söndag 27 maj

ZAPOLJARNIJ – KIRKENES – KASTRUP ( bussresa 75 km )

Efter frukost på hotell Pechenga anträdes färden mot gränsen och tämligen lindriga utreseformaliteter från Ryssland. Klockan ställs tillbaka en timma och kl. 11.30 lyfter SAS från Kirkenes. Flygbyte i Oslo (kl. 13.35 – 15.50) och ankomst till Kastrup kl. 17.00.

Pris och resefakta

Pris per person i dubbelrum SEK 13700 (inklusive ryskt visum!!).

Enkelrumstillägg tre nätter SEK 1200.

I priset ingår:

  • Flyg med SAS till Kirkenes och åter
  • Flygskatter (idag SEK 1320)
  • Tre övernattningar med frukost på hotell enligt program
  • Tre luncher och tre middagar
  • Transporter i egen minibuss enligt program
  • Svensk reseledare och norsktalande lokalguider
  • Lokala skatter och avgifter
  • Visum till Ryssland och visumhantering

Visum INGÅR alltså i grundpriset ovan och ombesörjes av ryska konsulatet i Kirkenes. Visumansökan ifylls av oss men måste undertecknas av respektive deltagare. Dessutom måste vi ha två nytagna passfoton i färg samt ett intyg från försäkringskassan om att man täcks av svensk sjukförsäkring.

Ring Försäkringskassan och be dem utfärda ett ”Rysslandsintyg” – de vet vad som gäller.

Intyg samt två passfoton inlämnas till oss tillsammans med passet på tidpunkt vi kommer överens om. Handlingarna skickas till Kirkenes och proceduren tar en dryg vecka.

Flyg med SAS:

24 maj  SK452       Kastrup – Oslo             06.00  07.10

24 maj  SK4478     Oslo – Kirkenes           08.55  11.00

 

27 maj  SK4473    Kirkenes – Oslo            11.30  13.35

27 maj  SK459      Oslo – Kastrup              15.50  17.00